Kosmisch concreet Nederland
  • Basis-home
    • 3. De zon als energiebron
    • 4. Ontstaan van continenten >
      • Vulkanisme
      • Aardbevingen
    • Maria Montessori
    • Kernpunten Montessori
    • Ontwikkelingsfasen
    • Opleidingen Nederland
    • Montessori buitenland
    • Ke en inspiratie >
      • Leuke weetjes
  • Kosmische educatie is ...
    • Andere omschrijvingen
    • Opbouw >
      • 4. Het leven op onze aarde
    • Wie ben ik?
    • Tijd en ruimte
    • Uitgangspunten Ke
    • Ke denkschema
    • Onderzoekende houding
    • Kosmische les
    • Changing Educational Paradigma's
    • Ga op zoek naar samenhang
    • Inhoudelijk
  • Startpagina's tijd | geschiedenis
    • In Europa | Geert Mak
  • Startpagina aardrijkskunde
    • Werelddelen
    • Basistopo oefenen
    • Werelddierenkist
    • Basistopografie Nederland >
      • Montessorimateriaal
      • Groningen
      • Friesland
      • Drenthe
    • Europa >
      • Basistopo Noord-Europa
      • Basistopo West-Europa
      • Basistopo Oost-Europa
      • Basistopo Zuid-Europa
      • Europa | dieren
      • 17 aanbiedingen Europa
      • Europese Unie
      • Polen
      • Italië
    • Afrika >
      • Basistopografie Afrika
      • Afrika | dieren
      • Egypte
    • Australië >
      • Basistopografie Australië
      • Australië | dieren
    • Noord-Amerika >
      • Basistopo Noord-Amerika
      • Noord-Amerika| | dieren
      • Mammoetbomen (Natuur-planten)
    • Zuid-Amerika >
      • Basistopografie Zuid-Amerika
      • Zuid-Amerika | dieren
    • Azië >
      • Basistopografie Azië
      • Azië | dieren
      • Lessen over China
    • Poolgebieden >
      • Antarctica | dieren
      • Foto's poolgebieden
      • BBC Frozen
      • Willem Barentsz
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Basistopo wereld
  • 21st Century Skills
    • Creatief denken
    • ICT-geletterdheid >
      • Het ontstaan van het WWW
      • Programmeren | Scratch
      • Uitleg Word en Excel
      • Powerpoint
      • Prezi
  • 1. Het verhaal over de oerknal
    • 1A. Eerste aanbieding oerknal
    • 1B. Oerknal
    • 1C. Evolutie heelal
    • 1D. Big Bang
    • 1E. Van Big Bang tot internet
    • 1F. Wie was Einstein?
    • 1G. Kwantummechnica
    • Aanbevolen boeken
  • 2. Sterren en ons zonnestelsel
    • Eerste aanbieding
    • 2a. Sterren
    • Aanbieding sterrenkaart
    • 2b. Planeten
    • Aanbieding tellurium
    • De planeten van ons zonnestelsel
    • Planetarium in je klas
    • Animatie zonnestelsel
    • De elementen
    • Waterstof
    • Koolstof
    • Stikstof
    • Zuurstof
    • Helium
  • 3. Het verhaal van de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Geologie
    • Grote kaart van de wereld >
      • Gebruik van kaarten
      • Werelddierenkist
    • Kaartlezen
    • 3f. Lengte- en breedtegraden
  • 4. Het leven op de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Wat is leven? >
      • 4a. Fossielen
      • 4b. Leven in de zee >
        • Pikaia
      • 4c. Leven op het land >
        • Dinosauriërs
    • Vier rijken
    • A. Eencelligen >
      • Bacteriën
    • B. Schimmels >
      • Paddenstoelen
    • Aanbiedingen plantenrijk
    • C. Plantenrijk >
      • Algen
      • Giftige planten
      • Botanische mapjes
      • Botanische mapjes in boekjes
      • Wortel
      • Stengel of stam >
        • Knol: aardappel
      • Fluitenkruid en Socrates
      • Bol: de tulp
      • bloem
      • Paardenbloem
      • Zaadverspreiding
    • D. Dierenrijk >
      • Film | Holland, natuur in de delta
      • Vissen >
        • Nieuwe haring
        • Plankton
        • Viswijzer
        • Visverwerking
        • Overbevissing
      • Microcosmos
      • Dierenzoeker
      • Vogels
      • Hoe dieren communiceren
      • Veeteelt
      • Wondere wereld van de dieren
      • Van koolwitje tot Marco Polo
    • 4d. Tijdperk van de zoogdieren
    • Werelddierenkist >
      • Leefomgeving
      • Kerndoel 49
      • Europa
      • Afrika
      • Azië
      • Noord-Amerika
      • Zuid-Amerika
      • Australië
      • Antarctica
  • 5. De eerste mens
    • Eerste aanbieding
    • 5a. Het zwarte tijdlint
    • 5b. Ontstaan van de mens >
      • Eerste mens
      • Handige dieren?
    • Haps foto-impressie >
      • Haps Apeldoorn
      • Archeon Alphen a.d. Rijn
      • Openluchtmuseum Eindhoven
    • Verwerking
    • Menselijk lichaam
    • The Great River
  • 6. Beschavingen | culturen
    • Eerste aanbieding
    • Cultuur | religie
    • 1. Jagers en boeren
    • 2. Grieken en Romeinen >
      • Aanbieding Romeinse boog
      • Welkom bij de Romeinen
    • 3. Monniken en ridders
    • 4. Steden en staten
    • 5. Ontdekkers en hervormers
    • 6. Regenten en vorsten
    • 7. Pruiken en revoluties
    • 8. Burgers en stoommachines >
      • Meer clipjes
    • 9. Wereldoorlogen >
      • WO clipjes
    • 10. Televisie en computer
    • Mens en samenleving >
      • Kerndoel mens en samenleving
      • Wereldgodsdiensten
      • Mens en macht
      • Kunstgeschiedenis
      • Bouwwerken
      • Wetenschap en techniek
      • Popmuziek
  • 6b. Het verhaal van het schrift
    • Eerste aanbieding
    • History of Storytelling
    • Ontstaan van taal
    • Retorica
  • 6c. Wetenschap en technologie
    • Wetenschap in beeld
  • 7. Nu en de toekomst
    • Eerste aanbieding
    • 1. De rol van stikstof
    • 2. Broeikaseffect
    • 21st century skills
    • Heden-verleden-toekomst
    • History and Future Of Everthing
    • Een blik in de toekomst
    • End Of The Universe?
  • A | Big Lessons
    • Big lesson 1
    • Big lesson 2
    • Big lesson 3
    • Big lesson 4
    • Big lesson 5
  • B | Children of the universe
  • C | Big History Project
    • Introductie drempels
    • KE en Big History
    • Drempel 1 | Big Bang
    • Drempel 2 | Stars light up
    • Drempel 3 | New Chemical Elements
    • Drempel 4 | Earth & Solar System
    • Drempel 5 | Life on Earth
    • Drempel 6 | Collective Learning
    • Drempel 7 | Agriculture
    • Drempel 8 | Modern Revolution
    • Toekomst
  • De kracht van het verhaal
    • Het vertellen van het verhaal
    • Voorleesboeken
    • Zin in verhalen
    • Ke en verhalenatelier
    • Spannende verhalen
  • Onderzoeksvragen
    • Werken met richtvragen
    • Onderzoeksvragen dieren
    • Onderzoeksvragen godsdienst
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen geologie
    • Onderzoeksvragen algemeen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Taxonomie van Bloom
  • Infographic Montessori
    • Infographic 2
  • WEBBLOGS
    • 10 tips om de canon in te voeren
    • Werkversie tijdlijn
  • Privacy
  • Over Andre Gilara
    • Cosmic Education Polen
  • Geografie
  • Basis-home
    • 3. De zon als energiebron
    • 4. Ontstaan van continenten >
      • Vulkanisme
      • Aardbevingen
    • Maria Montessori
    • Kernpunten Montessori
    • Ontwikkelingsfasen
    • Opleidingen Nederland
    • Montessori buitenland
    • Ke en inspiratie >
      • Leuke weetjes
  • Kosmische educatie is ...
    • Andere omschrijvingen
    • Opbouw >
      • 4. Het leven op onze aarde
    • Wie ben ik?
    • Tijd en ruimte
    • Uitgangspunten Ke
    • Ke denkschema
    • Onderzoekende houding
    • Kosmische les
    • Changing Educational Paradigma's
    • Ga op zoek naar samenhang
    • Inhoudelijk
  • Startpagina's tijd | geschiedenis
    • In Europa | Geert Mak
  • Startpagina aardrijkskunde
    • Werelddelen
    • Basistopo oefenen
    • Werelddierenkist
    • Basistopografie Nederland >
      • Montessorimateriaal
      • Groningen
      • Friesland
      • Drenthe
    • Europa >
      • Basistopo Noord-Europa
      • Basistopo West-Europa
      • Basistopo Oost-Europa
      • Basistopo Zuid-Europa
      • Europa | dieren
      • 17 aanbiedingen Europa
      • Europese Unie
      • Polen
      • Italië
    • Afrika >
      • Basistopografie Afrika
      • Afrika | dieren
      • Egypte
    • Australië >
      • Basistopografie Australië
      • Australië | dieren
    • Noord-Amerika >
      • Basistopo Noord-Amerika
      • Noord-Amerika| | dieren
      • Mammoetbomen (Natuur-planten)
    • Zuid-Amerika >
      • Basistopografie Zuid-Amerika
      • Zuid-Amerika | dieren
    • Azië >
      • Basistopografie Azië
      • Azië | dieren
      • Lessen over China
    • Poolgebieden >
      • Antarctica | dieren
      • Foto's poolgebieden
      • BBC Frozen
      • Willem Barentsz
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Basistopo wereld
  • 21st Century Skills
    • Creatief denken
    • ICT-geletterdheid >
      • Het ontstaan van het WWW
      • Programmeren | Scratch
      • Uitleg Word en Excel
      • Powerpoint
      • Prezi
  • 1. Het verhaal over de oerknal
    • 1A. Eerste aanbieding oerknal
    • 1B. Oerknal
    • 1C. Evolutie heelal
    • 1D. Big Bang
    • 1E. Van Big Bang tot internet
    • 1F. Wie was Einstein?
    • 1G. Kwantummechnica
    • Aanbevolen boeken
  • 2. Sterren en ons zonnestelsel
    • Eerste aanbieding
    • 2a. Sterren
    • Aanbieding sterrenkaart
    • 2b. Planeten
    • Aanbieding tellurium
    • De planeten van ons zonnestelsel
    • Planetarium in je klas
    • Animatie zonnestelsel
    • De elementen
    • Waterstof
    • Koolstof
    • Stikstof
    • Zuurstof
    • Helium
  • 3. Het verhaal van de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Geologie
    • Grote kaart van de wereld >
      • Gebruik van kaarten
      • Werelddierenkist
    • Kaartlezen
    • 3f. Lengte- en breedtegraden
  • 4. Het leven op de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Wat is leven? >
      • 4a. Fossielen
      • 4b. Leven in de zee >
        • Pikaia
      • 4c. Leven op het land >
        • Dinosauriërs
    • Vier rijken
    • A. Eencelligen >
      • Bacteriën
    • B. Schimmels >
      • Paddenstoelen
    • Aanbiedingen plantenrijk
    • C. Plantenrijk >
      • Algen
      • Giftige planten
      • Botanische mapjes
      • Botanische mapjes in boekjes
      • Wortel
      • Stengel of stam >
        • Knol: aardappel
      • Fluitenkruid en Socrates
      • Bol: de tulp
      • bloem
      • Paardenbloem
      • Zaadverspreiding
    • D. Dierenrijk >
      • Film | Holland, natuur in de delta
      • Vissen >
        • Nieuwe haring
        • Plankton
        • Viswijzer
        • Visverwerking
        • Overbevissing
      • Microcosmos
      • Dierenzoeker
      • Vogels
      • Hoe dieren communiceren
      • Veeteelt
      • Wondere wereld van de dieren
      • Van koolwitje tot Marco Polo
    • 4d. Tijdperk van de zoogdieren
    • Werelddierenkist >
      • Leefomgeving
      • Kerndoel 49
      • Europa
      • Afrika
      • Azië
      • Noord-Amerika
      • Zuid-Amerika
      • Australië
      • Antarctica
  • 5. De eerste mens
    • Eerste aanbieding
    • 5a. Het zwarte tijdlint
    • 5b. Ontstaan van de mens >
      • Eerste mens
      • Handige dieren?
    • Haps foto-impressie >
      • Haps Apeldoorn
      • Archeon Alphen a.d. Rijn
      • Openluchtmuseum Eindhoven
    • Verwerking
    • Menselijk lichaam
    • The Great River
  • 6. Beschavingen | culturen
    • Eerste aanbieding
    • Cultuur | religie
    • 1. Jagers en boeren
    • 2. Grieken en Romeinen >
      • Aanbieding Romeinse boog
      • Welkom bij de Romeinen
    • 3. Monniken en ridders
    • 4. Steden en staten
    • 5. Ontdekkers en hervormers
    • 6. Regenten en vorsten
    • 7. Pruiken en revoluties
    • 8. Burgers en stoommachines >
      • Meer clipjes
    • 9. Wereldoorlogen >
      • WO clipjes
    • 10. Televisie en computer
    • Mens en samenleving >
      • Kerndoel mens en samenleving
      • Wereldgodsdiensten
      • Mens en macht
      • Kunstgeschiedenis
      • Bouwwerken
      • Wetenschap en techniek
      • Popmuziek
  • 6b. Het verhaal van het schrift
    • Eerste aanbieding
    • History of Storytelling
    • Ontstaan van taal
    • Retorica
  • 6c. Wetenschap en technologie
    • Wetenschap in beeld
  • 7. Nu en de toekomst
    • Eerste aanbieding
    • 1. De rol van stikstof
    • 2. Broeikaseffect
    • 21st century skills
    • Heden-verleden-toekomst
    • History and Future Of Everthing
    • Een blik in de toekomst
    • End Of The Universe?
  • A | Big Lessons
    • Big lesson 1
    • Big lesson 2
    • Big lesson 3
    • Big lesson 4
    • Big lesson 5
  • B | Children of the universe
  • C | Big History Project
    • Introductie drempels
    • KE en Big History
    • Drempel 1 | Big Bang
    • Drempel 2 | Stars light up
    • Drempel 3 | New Chemical Elements
    • Drempel 4 | Earth & Solar System
    • Drempel 5 | Life on Earth
    • Drempel 6 | Collective Learning
    • Drempel 7 | Agriculture
    • Drempel 8 | Modern Revolution
    • Toekomst
  • De kracht van het verhaal
    • Het vertellen van het verhaal
    • Voorleesboeken
    • Zin in verhalen
    • Ke en verhalenatelier
    • Spannende verhalen
  • Onderzoeksvragen
    • Werken met richtvragen
    • Onderzoeksvragen dieren
    • Onderzoeksvragen godsdienst
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen geologie
    • Onderzoeksvragen algemeen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Taxonomie van Bloom
  • Infographic Montessori
    • Infographic 2
  • WEBBLOGS
    • 10 tips om de canon in te voeren
    • Werkversie tijdlijn
  • Privacy
  • Over Andre Gilara
    • Cosmic Education Polen
  • Geografie
Search by typing & pressing enter

YOUR CART

Overzicht canon

Foto

Toelichting

  • Niet alle kenmerkende factoren sluiten aan bij de canonvensters. Kenmerken in het rood weergegeven zijn extra kenmerken.
  • Voor het basisonderwijs worden twee kenmerkende factoren aangeboden per tijdvak als basiskennis.
  • De kenmerken zijn bedoeld als bouwsteen voor uw aanbieding. Verwerk de kenmerken in uw verhaal.
  • De volgende canononderdelen hebben geen aansluiting bij een kenmerkend aspect: Hebban olla vogala, De Beemster, Vincent van Gogh, De Stijl, Haven van Rotterdam, De watersnood, De gasbel, Annie M.G. Schmidt.

_Jagers en boeren

Tot 3000 voor Christus



_Kenmerkende aspecten
  • De levenswijze van jagers en verzamelaars.
  • Het ontstaan van landbouw en landbouwsamenlevingen.
_1. Hunebedden

(Stenen begraafplaatsen)

_Grieken en Romeinen

3000 voor Chr. – 500 na Chr.



.
_Kenmerkende aspecten
  • De verspreiding van de Grieks-Romeinse cultuur en de confrontatie met de Germaanse cultuur.
  • Het christendom in het Romeinse Rijk: van verboden tot enig toegestane godsdienst.
_2. De Romeinse Limes

(De Rijn was de noordgrens van het Romeinse rijk)

_Monniken en ridders

500 -1000 na Chr.




_Kenmerkende aspecten
  • De verspreiding van het christendom tot in de Lage Landen.
  • Hofstelsel en horigheid.

_3. Willibrord
(Verbreiding van het christendom)

4. Karel de Grote
(Koning van het rijk der Franken)

5. Hebban olla vogola
(Eerste Nederlandse zin)

_Steden en staten

1000-1500



_Kenmerkende aspecten
  • Opkomst van handel en ontstaan van steden.
  • Opkomst van de stedelijke burgerij en toenemende zelfstandigheid van steden.
_6. Floris V
(Een Hollandse graaf en ontevreden edelen)

7. De Hanze
(Rijke handelssteden in de Lage Landen)

_Ontdekkers en hervormers 1500-1600 (16e eeuw)




_Kenmerkende aspecten
  • Het begin van de overzeese Europese expansie.
  • De Opstand en het ontstaan van een onafhankelijke Nederlandse staat.
  • Reformatie en splitsing in de christelijke kerk
_8. Erasmus (De mens in het middelpunt: humanisme)

9. Karel V (De Nederlanden als bestuurlijke eenheid)

10. De Beeldenstorm (Strijd tussen verschillende godsdiensten)

11. Willem van Oranje (Legde de basis voor Nederland)

12. De Republiek (Losgekoppeld van Spanje)

_Regenten en vorsten 1600-1700 17e eeuw

_Kenmerkende aspecten
  • Ontstaan van het handelskapitalisme en begin van een wereldeconomie.
  • Bestuur en stedelijke cultuur in Nederland.
_13. De VOC (Nederland breidt zich uit over de zee)

14. De Beemster (Polders droogmalen)

15. De grachtengordel (Stadsuitbreidingen in de zeventiende eeuw)

16. Hugo de Groot (Grondlegger van de rechten en plichten van volkeren)

17. De Statenbijbel (Het belangrijkste boek voor gelovigen)

18. Rembrandt (De grote schilders uit de 17e eeuw)

19. De Atlas Major van Blaeu (De hele wereld in de atlas)

20. Michiel de Ruyter (Zeeoorlog met Engeland: admiraal M. de Ruyter)

21. Christiaan Huygens (Wetenschapper in de Gouden Eeuw)

22. Spinoza (Filosoof, op zoek naar de waarheid)


_Pruiken revoluties 1700-1800 (18e eeuw)

_Kenmerkende aspecten
  • Nationalistische bewegingen in koloniën, streven naar onafhankelijkheid.
  • Slavenarbeid op plantages en opkomst van het abolitionisme.
  • Het streven naar grondrechten en naar politieke invloed van de burgerij in de Franse en Bataafse revolutie.
_23. Slavernij (Mensenhandel en gedwongen werken in Amerika)

24. Buitenhuizen (Rijken wonen buiten de stad)

25. Eise Eisinga (Verstand, kennis en wetenschap worden belangrijk)

26. De patriotten (Het ging slecht met de Republiek)


_Burgers en stoommachines 1800-1900 (19e eeuw)

_Kenmerkende aspecten
  • Het ontstaan van het parlementaire stelsel en de toename van de volksinvloed.
  • De industriële revolutie en de opkomst van de emancipatiebewegingen.
_27. Napoleon Bonaparte (De Franse tijd)

28. Koning Willem I (Het koninkrijk van Nederland en België)

29. De eerste spoorlijn (De versnelling)

30. De Grondwet (De belangrijkste wet van een staat)

31. Max Havelaar (Aanklacht tegen wantoestanden in Indië)

32. Verzet tegen kinderarbeid (De werkplaats uit, de school in)

33. Vincent van Gogh (De moderne kunstenaar)

34. Aletta Jacobs (Vrouwenemancipatie)


_Wereldoorlogen 1900-1950 (20e eeuw)

_Kenmerkende aspecten
  • De Eerste Wereldoorlog
  • De economische wereldcrisis
  • De Duitse bezetting en de Jodenvervolging
_35. De Eerste Wereldoorlog (Oorlog en neutraliteit)

36. De Stijl (Revolutie in vormgeving)

37. De crisisjaren (Samenleving in depressie)

38. De Tweede Wereldoorlog (Bezetting en bevrijding)

39. Anne Frank (Jodenvervolging)

40. Indonesië (Een kolonie vecht zich vrij)


_Televisie en computer 1950-nu (20e eeuw)

_Kenmerkende aspecten
  • Europese integratie
  • De blokvorming tussen Oost en west en de Koude Oorlog.
  • Sociaal-culturele veranderingen en toenemende pluriformiteit vanaf de jaren '60.
_41. Willem Drees (De verzorgingsstaat)

42. De watersnood (De dreiging van het water)

43. De televisie (De doorbraak van een massamedium)

44. Haven van Rotterdam (Poort naar de wereld)

45. Annie M.G. Schmidt (Tegendraads in een burgerlijk land)

46. Suriname en de Nederlandse Antillen (De kolonisatie van de West)

47. Srebrenica (De dilemma’s van vredeshandhaving)

48. Veelkleurig Nederland (De multiculturele maatschappij)

49. De gasbel (Een eindige schat)

50. Europa (Nederlanders en Europeanen)


Bronnen
http://www.entoen.nu
http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEnWereld/F-L5253.html

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.