Overzicht canon
Toelichting
- Niet alle kenmerkende factoren sluiten aan bij de canonvensters. Kenmerken in het rood weergegeven zijn extra kenmerken.
- Voor het basisonderwijs worden twee kenmerkende factoren aangeboden per tijdvak als basiskennis.
- De kenmerken zijn bedoeld als bouwsteen voor uw aanbieding. Verwerk de kenmerken in uw verhaal.
- De volgende canononderdelen hebben geen aansluiting bij een kenmerkend aspect: Hebban olla vogala, De Beemster, Vincent van Gogh, De Stijl, Haven van Rotterdam, De watersnood, De gasbel, Annie M.G. Schmidt.
Tot 3000 voor Christus |
Kenmerkende aspecten
|
Hunebedden
1. (Stenen begraafplaatsen) |
3000 voor Chr. – 500 na Chr. . |
Kenmerkende aspecten
|
De Romeinse Limes
2. (De Rijn was de noordgrens van het Romeinse rijk) |
500 -1000 na Chr. |
Kenmerkende aspecten
|
Willibrord
3. (Verbreiding van het christendom) 4. Karel de Grote (Koning van het rijk der Franken) 5. Hebban olla vogola (Eerste Nederlandse zin) |
1000-1500 |
Kenmerkende aspecten
|
Floris V
6. (Een Hollandse graaf en ontevreden edelen) 7. De Hanze (Rijke handelssteden in de Lage Landen) |
1500-1600 (16e eeuw)
Ontdekkers en hervormers
|
Kenmerkende aspecten
|
Erasmus (De mens in het middelpunt: humanisme)
8. 9. Karel V (De Nederlanden als bestuurlijke eenheid) 10. De Beeldenstorm (Strijd tussen verschillende godsdiensten) 11. Willem van Oranje (Legde de basis voor Nederland) 12. De Republiek (Losgekoppeld van Spanje) |
1600-1700 17e eeuw
Regenten en vorsten
|
Kenmerkende aspecten
|
De VOC (Nederland breidt zich uit over de zee)
13. 14. De Beemster (Polders droogmalen) 15. De grachtengordel (Stadsuitbreidingen in de zeventiende eeuw) 16. Hugo de Groot (Grondlegger van de rechten en plichten van volkeren) 17. De Statenbijbel (Het belangrijkste boek voor gelovigen) 18. Rembrandt (De grote schilders uit de 17e eeuw) 19. De Atlas Major van Blaeu (De hele wereld in de atlas) 20. Michiel de Ruyter (Zeeoorlog met Engeland: admiraal M. de Ruyter) 21. Christiaan Huygens (Wetenschapper in de Gouden Eeuw) 22. Spinoza (Filosoof, op zoek naar de waarheid) |
1700-1800 (18e eeuw)
Pruiken revoluties
|
Kenmerkende aspecten
|
Slavernij (Mensenhandel en gedwongen werken in Amerika)
23. 24. Buitenhuizen (Rijken wonen buiten de stad) 25. Eise Eisinga (Verstand, kennis en wetenschap worden belangrijk) 26. De patriotten (Het ging slecht met de Republiek) |
1800-1900 (19e eeuw)
Burgers en stoommachines
|
Kenmerkende aspecten
|
Napoleon Bonaparte (De Franse tijd)
27. 28. Koning Willem I (Het koninkrijk van Nederland en België) 29. De eerste spoorlijn (De versnelling) 30. De Grondwet (De belangrijkste wet van een staat) 31. Max Havelaar (Aanklacht tegen wantoestanden in Indië) 32. Verzet tegen kinderarbeid (De werkplaats uit, de school in) 33. Vincent van Gogh (De moderne kunstenaar) 34. Aletta Jacobs (Vrouwenemancipatie) |
1900-1950 (20e eeuw)
Wereldoorlogen
|
Kenmerkende aspecten
|
De Eerste Wereldoorlog (Oorlog en neutraliteit)
35. 36. De Stijl (Revolutie in vormgeving) 37. De crisisjaren (Samenleving in depressie) 38. De Tweede Wereldoorlog (Bezetting en bevrijding) 39. Anne Frank (Jodenvervolging) 40. Indonesië (Een kolonie vecht zich vrij) |
1950-nu (20e eeuw)
Televisie en computer
|
Kenmerkende aspecten
|
Willem Drees (De verzorgingsstaat)
41. 42. De watersnood (De dreiging van het water) 43. De televisie (De doorbraak van een massamedium) 44. Haven van Rotterdam (Poort naar de wereld) 45. Annie M.G. Schmidt (Tegendraads in een burgerlijk land) 46. Suriname en de Nederlandse Antillen (De kolonisatie van de West) 47. Srebrenica (De dilemma’s van vredeshandhaving) 48. Veelkleurig Nederland (De multiculturele maatschappij) 49. De gasbel (Een eindige schat) 50. Europa (Nederlanders en Europeanen) |
Bronnen
http://www.entoen.nu
http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEnWereld/F-L5253.html
http://www.entoen.nu
http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEnWereld/F-L5253.html