3. Plantenrijk
Plantenlijn
De pracht van planten kunt u het beste laten ervaren door met de kinderen naar buiten te gaan. Laat kinderen vooral onderzoeken. Gebruik daarvoor de plantenlijn. Onderzoek kan gedaan worden naar korstmossen, mossen, varens, paardenstaarten, naaktzadigen en bedektzadigen. In de groep kunt u het onderwerp inkaderen door bijv. een clipje te laten zien. Op deze startpagina staat de informatie ingedeeld in volgorde van de biologische evolutie. Leg vooral koppelingen naar de seizoenen en akkerbouw en de geschiedenis. |
Enkele aanbiedingen (basis): sneeuwklokje, narcis, krokus en forsythia.
Tweede aanbieding: speenkruid, bosanemoon en heermoes (paardenstaart en link naar het carboon). Derde aanbieding: magnolia (link naar tijdlijn MONRO) en paardenbloem. |
![]() De plantenlijn bestaat uit een serie classificatiekaarten, deze kunnen opgehangen worden in de klas. Deze serie is nog niet verkrijgbaar.
|
Plantenonderzoek
Twee kinderen hebben de heermoes onderzocht. Deze plant was in het carboon bekend als de calamites en werd ongeveer 15 meter hoog. Een verbintenis tussen tijd (tijdlijn evolutie) en biologie (planten). De combinatie plantenlijn, foto's, een verhaal over de plant en zelf onderzoeken werkt. De kunst is om de juiste plant te vinden met een mooi verhaal. |
Namen van bloemen leren
Met de botanische mapjes kunt u de onderdelen van de bloemen aanleren. Een verwerking kunt u op de onderstaande site vinden: leer de bloemen kennen.
Leer de bloemen
|
Materiaal voor kosmische educatie m.b.t. het plantenrijk
|