Kosmisch concreet - Andre Gilara
 
(Advertentie)
(Advertentie)
Profiel
profile

Andre Gilara Kosmisch concreet


Contactformulier

De ervaring van Micha

 

  • Ik heb veel geleerd van een bevlogen leerkracht die een verhaal vertelt. 
  • Leraren maken het verschil door na te denken door het 'hoe' en 'waarom'.
  • Montessori is niet voor iedereen ideaal, sommige leerlingen bedonderen de boel en vallen uiteindelijk door de mand. 
  • Hij was er niet van overtuigd dat leerlingen zichzelf zoveel kunnen leren. Hij had behoefte aan klassikaal onderwijs met leerkrachten die meer levenservaring hebben .
  • Onderschat niet dat kinderen in staat zijn om veel bij een tekst te kunnen verzinnen. 
  • Het is belangrijk om kinderen een raamwerk aan te bieden. 
  • Leren is kinderen een gereedschap geven voor het leven. 
  • Kinderen kunnen veel maar het is de verantwoordelijkheid van volwassenen om dat erin te stoppen. 
  • Ik geloof in kennis. 
  • Leraren hoeven niet sympathiek te zijn. 
  • Zijn kinderen zitten op de Alan Turingschool. De leraar staat centraal, niet het kind. Kinderen zitten in rijen, niet in groepjes, er wordt veel herhaald, er wordt kennis overgedragen en ze werken samen. Daardoor krijg je rust en regelmaat. 
  •  Drie jaar bij dezelfde leerkracht ... stel dat het niet klikt. Afwisseling zou beter zijn. 
  • Een kind weet nog niet wat belangrijk is.
(Advertentie)
(Advertentie)

Kosmisch concreet is gewijzigd in kosmisch-concreet.weeby.com per oktober 2023. 

De verwijzingen zijn vanaf deze pagina naar kosmisch concreet. 

 

http://kosmisch-concreet.weebly.com/

(Advertentie)
  • Wie ben ik?
  • Waar ben ik?
  • Waar kom ik vandaan?
  • Waar ga ik naartoe?

 

Uitbreiding

  • Wie was jij?
  • Waar kwam jij vandaan?
  • Waar ging je naartoe?

 

De eerste vragen pas je toe op jezelf.

De tweede set vragen pas je toe op een ander of op een historisch persoon.

 

Het gaat om tijd, plaats en evt. omstandigheid.

De eerste vragen komen uit het boek van Michael Duffy, de tweede set komen uit de tentoonstelling Nationaal Archief Wie ben ik, Wie was jij? Deze vragen sluiten aan bij de montessorivragen.

(Advertentie)
(Advertentie)

Onderwijs verandert, sommige ideeen zijn lang geleden bedacht maar nog steeds actueel.

 

Zo begint de geschiedenis op de basisschool bij de jagers en de boeren. Montessori gaat ervan uit dat kennis van de voorgaande periodes belangrijk is om de wereld om je heen goed te begrijpen.

 

Curriculum.nu gaat uit van samenhang, van grote opdrachten. Montessori noemde dit Great Lessons. Montessori was geboren in 1870, nu is het 2018-2019. Bijna 150 jaar later (2020) wordt dit idee werkelijkheid. 

 

Lets give children an vision of the whole universe.

 

Langzamerhand begint er een verschuiving te komen. Gezien het aantal kinderboeken die deze lijn volgt.

Ook door de komst van de plusklassen komen andere verwerkingen aan bod. Anders dan de methodeverwerkingen. Ik denk daarbij aan het stellen van vragen (Bloom).

 

Is dit nieuw? Nee, de visie was er al. Het onderwijs was nog niet zo ver om deze vsiie te omarmen.

Ik denk dat nu de tijd rijp is om deze lijn te introduceren. Het lastige is dat veel materiaal her en der op internet staat. Mijn bedoeling is om dit te verzamelen, te herschrijven en toegankelijk te maken voor het onderwijs.

 

Andre Gilara

 

2024

 

Everything which contributes to the harmony and the development of the cosmic order Dr. Montessori called cosmic tasks and the education, which illustrates this to the children, which enabled the children to absorb this, is known as Cosmic Education.