Kosmisch concreet
  • Basis-home
    • 3. De zon als energiebron
    • 4. Ontstaan van continenten >
      • Vulkanisme
      • Aardbevingen
    • Maria Montessori
    • Kernpunten Montessori
    • Ontwikkelingsfasen
    • Opleidingen Nederland
    • Montessori buitenland
    • KOO en Engels
    • Ke en inspiratie >
      • Nature's Great Events
      • Kennislink
      • Leuke weetjes
      • Actueel nieuws
      • Natuur actueel
      • Geschiedenis actueel
      • Taal actueel
      • Natuurwetenschappen actueel
      • Kennislink
    • Voorbereide omgeving
  • Kosmische educatie is ...
    • Andere omschrijvingen
    • Opbouw >
      • 4. Het leven op onze aarde
    • Wie ben ik?
    • Tijd en ruimte
    • Uitgangspunten Ke
    • Ke denkschema
    • Onderzoekende houding
    • Kosmische les
    • Changing Educational Paradigma's
    • Ga op zoek naar samenhang
    • Inhoudelijk
  • Startpagina's tijd | geschiedenis
    • In Europa | Geert Mak
  • Startpagina aardrijkskunde
    • Werelddelen
    • Basistopo oefenen
    • Werelddierenkist
    • Basistopografie Nederland >
      • Montessorimateriaal
      • Groningen
      • Friesland
      • Drenthe
    • Europa >
      • Basistopo Noord-Europa
      • Basistopo West-Europa
      • Basistopo Oost-Europa
      • Basistopo Zuid-Europa
      • Europa | dieren
      • 17 aanbiedingen Europa
      • Europese Unie
      • Polen
      • Italië
    • Afrika >
      • Basistopografie Afrika
      • Afrika | dieren
      • Egypte
    • Australië >
      • Basistopografie Australië
      • Australië | dieren
    • Noord-Amerika >
      • Basistopo Noord-Amerika
      • Noord-Amerika| | dieren
      • Mammoetbomen (Natuur-planten)
    • Zuid-Amerika >
      • Basistopografie Zuid-Amerika
      • Zuid-Amerika | dieren
    • Azië >
      • Basistopografie Azië
      • Azië | dieren
      • Lessen over China
    • Poolgebieden >
      • Antarctica | dieren
      • Foto's poolgebieden
      • BBC Frozen
      • Willem Barentsz
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Basistopo wereld
    • Methodes als aanvulling
  • 1. Het verhaal over de oerknal
    • 1A. Eerste aanbieding oerknal
    • 1B. Oerknal
    • 1C. Evolutie heelal
    • 1D. Big Bang
    • 1E. Van Big Bang tot internet
    • 1F. Wie was Einstein?
    • 1G. Kwantummechnica
    • Aanbevolen boeken
  • 2. Sterren en ons zonnestelsel
    • Eerste aanbieding
    • 2a. Sterren
    • Aanbieding sterrenkaart
    • 2b. Planeten
    • Aanbieding tellurium
    • De planeten van ons zonnestelsel
    • Planetarium in je klas
    • Animatie zonnestelsel
    • De elementen
    • Waterstof
    • Koolstof
    • Stikstof
    • Zuurstof
    • Helium
  • 3. Het verhaal van de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Grote kaart van de wereld >
      • Gebruik van kaarten
      • Werelddierenkist
  • 4. Het leven op de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Wat is leven? >
      • 4a. Fossielen
      • 4b. Leven in de zee >
        • Pikaia
      • 4c. Leven op het land >
        • Dinosauriërs
    • Vier rijken
    • A. Eencelligen >
      • Bacteriën
    • B. Schimmels >
      • Paddenstoelen
    • Aanbiedingen plantenrijk
    • C. Plantenrijk >
      • Algen
      • Giftige planten
      • Botanische mapjes in boekjes
      • Stengel of stam >
        • Knol: aardappel
      • Bol: de tulp
    • D. Dierenrijk >
      • Film | Holland, natuur in de delta
      • Vissen >
        • Nieuwe haring
        • Plankton
        • Viswijzer
        • Visverwerking
        • Overbevissing
      • Microcosmos
      • Dierenzoeker
      • Vogels
      • Hoe dieren communiceren
      • Veeteelt
      • Wondere wereld van de dieren
      • Van koolwitje tot Marco Polo
    • 4d. Tijdperk van de zoogdieren
    • Werelddierenkist >
      • Leefomgeving
      • Kerndoel 49
      • Europa
      • Afrika
      • Azië
      • Noord-Amerika
      • Zuid-Amerika
      • Australië
      • Antarctica
  • 5. De eerste mens
    • Eerste aanbieding
    • 5a. Het zwarte tijdlint
    • 5b. Ontstaan van de mens >
      • Eerste mens
      • Handige dieren?
    • Haps foto-impressie >
      • Haps Apeldoorn
      • Archeon Alphen a.d. Rijn
      • Openluchtmuseum Eindhoven
      • Dragon Heart Enschede
    • Verwerking
    • Menselijk lichaam
    • The Great River
  • 6. Beschavingen | culturen
    • Eerste aanbieding
    • Cultuur | religie
    • 1. Jagers en boeren
    • 2. Grieken en Romeinen >
      • Aanbieding Romeinse boog
      • Welkom bij de Romeinen
    • 3. Monniken en ridders
    • 4. Steden en staten
    • 5. Ontdekkers en hervormers
    • 6. Regenten en vorsten
    • 7. Pruiken en revoluties
    • 8. Burgers en stoommachines >
      • Meer clipjes
    • 9. Wereldoorlogen >
      • WO clipjes
    • 10. Televisie en computer
    • Mens en samenleving >
      • Kerndoel mens en samenleving
      • Wereldgodsdiensten
      • Mens en macht
      • Kunstgeschiedenis
      • Bouwwerken
      • Wetenschap en techniek
      • Popmuziek
  • A | Big Lessons
    • Big lesson 1
    • Big lesson 2
    • Big lesson 3
    • Big lesson 4
    • Big lesson 5
  • B | Children of the universe
  • C | Big History Project
    • Introductie drempels
    • KE en Big History
    • Drempel 1 | Big Bang
    • Drempel 2 | Stars light up
    • Drempel 3 | New Chemical Elements
    • Drempel 4 | Earth & Solar System
    • Drempel 5 | Life on Earth
    • Drempel 6 | Collective Learning
    • Drempel 7 | Agriculture
    • Drempel 8 | Modern Revolution
    • Toekomst
  • Onderzoeksvragen
    • Werken met richtvragen
    • Onderzoeksvragen dieren
    • Onderzoeksvragen godsdienst
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen geologie
    • Onderzoeksvragen algemeen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Taxonomie van Bloom
  • Infographic Montessori
    • Infographic 2
    • Infographic 3
  • Privacy
  • Over Andre Gilara
    • Cosmic Education Polen
  • Basis-home
    • 3. De zon als energiebron
    • 4. Ontstaan van continenten >
      • Vulkanisme
      • Aardbevingen
    • Maria Montessori
    • Kernpunten Montessori
    • Ontwikkelingsfasen
    • Opleidingen Nederland
    • Montessori buitenland
    • KOO en Engels
    • Ke en inspiratie >
      • Nature's Great Events
      • Kennislink
      • Leuke weetjes
      • Actueel nieuws
      • Natuur actueel
      • Geschiedenis actueel
      • Taal actueel
      • Natuurwetenschappen actueel
      • Kennislink
    • Voorbereide omgeving
  • Kosmische educatie is ...
    • Andere omschrijvingen
    • Opbouw >
      • 4. Het leven op onze aarde
    • Wie ben ik?
    • Tijd en ruimte
    • Uitgangspunten Ke
    • Ke denkschema
    • Onderzoekende houding
    • Kosmische les
    • Changing Educational Paradigma's
    • Ga op zoek naar samenhang
    • Inhoudelijk
  • Startpagina's tijd | geschiedenis
    • In Europa | Geert Mak
  • Startpagina aardrijkskunde
    • Werelddelen
    • Basistopo oefenen
    • Werelddierenkist
    • Basistopografie Nederland >
      • Montessorimateriaal
      • Groningen
      • Friesland
      • Drenthe
    • Europa >
      • Basistopo Noord-Europa
      • Basistopo West-Europa
      • Basistopo Oost-Europa
      • Basistopo Zuid-Europa
      • Europa | dieren
      • 17 aanbiedingen Europa
      • Europese Unie
      • Polen
      • Italië
    • Afrika >
      • Basistopografie Afrika
      • Afrika | dieren
      • Egypte
    • Australië >
      • Basistopografie Australië
      • Australië | dieren
    • Noord-Amerika >
      • Basistopo Noord-Amerika
      • Noord-Amerika| | dieren
      • Mammoetbomen (Natuur-planten)
    • Zuid-Amerika >
      • Basistopografie Zuid-Amerika
      • Zuid-Amerika | dieren
    • Azië >
      • Basistopografie Azië
      • Azië | dieren
      • Lessen over China
    • Poolgebieden >
      • Antarctica | dieren
      • Foto's poolgebieden
      • BBC Frozen
      • Willem Barentsz
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Basistopo wereld
    • Methodes als aanvulling
  • 1. Het verhaal over de oerknal
    • 1A. Eerste aanbieding oerknal
    • 1B. Oerknal
    • 1C. Evolutie heelal
    • 1D. Big Bang
    • 1E. Van Big Bang tot internet
    • 1F. Wie was Einstein?
    • 1G. Kwantummechnica
    • Aanbevolen boeken
  • 2. Sterren en ons zonnestelsel
    • Eerste aanbieding
    • 2a. Sterren
    • Aanbieding sterrenkaart
    • 2b. Planeten
    • Aanbieding tellurium
    • De planeten van ons zonnestelsel
    • Planetarium in je klas
    • Animatie zonnestelsel
    • De elementen
    • Waterstof
    • Koolstof
    • Stikstof
    • Zuurstof
    • Helium
  • 3. Het verhaal van de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Grote kaart van de wereld >
      • Gebruik van kaarten
      • Werelddierenkist
  • 4. Het leven op de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Wat is leven? >
      • 4a. Fossielen
      • 4b. Leven in de zee >
        • Pikaia
      • 4c. Leven op het land >
        • Dinosauriërs
    • Vier rijken
    • A. Eencelligen >
      • Bacteriën
    • B. Schimmels >
      • Paddenstoelen
    • Aanbiedingen plantenrijk
    • C. Plantenrijk >
      • Algen
      • Giftige planten
      • Botanische mapjes in boekjes
      • Stengel of stam >
        • Knol: aardappel
      • Bol: de tulp
    • D. Dierenrijk >
      • Film | Holland, natuur in de delta
      • Vissen >
        • Nieuwe haring
        • Plankton
        • Viswijzer
        • Visverwerking
        • Overbevissing
      • Microcosmos
      • Dierenzoeker
      • Vogels
      • Hoe dieren communiceren
      • Veeteelt
      • Wondere wereld van de dieren
      • Van koolwitje tot Marco Polo
    • 4d. Tijdperk van de zoogdieren
    • Werelddierenkist >
      • Leefomgeving
      • Kerndoel 49
      • Europa
      • Afrika
      • Azië
      • Noord-Amerika
      • Zuid-Amerika
      • Australië
      • Antarctica
  • 5. De eerste mens
    • Eerste aanbieding
    • 5a. Het zwarte tijdlint
    • 5b. Ontstaan van de mens >
      • Eerste mens
      • Handige dieren?
    • Haps foto-impressie >
      • Haps Apeldoorn
      • Archeon Alphen a.d. Rijn
      • Openluchtmuseum Eindhoven
      • Dragon Heart Enschede
    • Verwerking
    • Menselijk lichaam
    • The Great River
  • 6. Beschavingen | culturen
    • Eerste aanbieding
    • Cultuur | religie
    • 1. Jagers en boeren
    • 2. Grieken en Romeinen >
      • Aanbieding Romeinse boog
      • Welkom bij de Romeinen
    • 3. Monniken en ridders
    • 4. Steden en staten
    • 5. Ontdekkers en hervormers
    • 6. Regenten en vorsten
    • 7. Pruiken en revoluties
    • 8. Burgers en stoommachines >
      • Meer clipjes
    • 9. Wereldoorlogen >
      • WO clipjes
    • 10. Televisie en computer
    • Mens en samenleving >
      • Kerndoel mens en samenleving
      • Wereldgodsdiensten
      • Mens en macht
      • Kunstgeschiedenis
      • Bouwwerken
      • Wetenschap en techniek
      • Popmuziek
  • A | Big Lessons
    • Big lesson 1
    • Big lesson 2
    • Big lesson 3
    • Big lesson 4
    • Big lesson 5
  • B | Children of the universe
  • C | Big History Project
    • Introductie drempels
    • KE en Big History
    • Drempel 1 | Big Bang
    • Drempel 2 | Stars light up
    • Drempel 3 | New Chemical Elements
    • Drempel 4 | Earth & Solar System
    • Drempel 5 | Life on Earth
    • Drempel 6 | Collective Learning
    • Drempel 7 | Agriculture
    • Drempel 8 | Modern Revolution
    • Toekomst
  • Onderzoeksvragen
    • Werken met richtvragen
    • Onderzoeksvragen dieren
    • Onderzoeksvragen godsdienst
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen geologie
    • Onderzoeksvragen algemeen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Taxonomie van Bloom
  • Infographic Montessori
    • Infographic 2
    • Infographic 3
  • Privacy
  • Over Andre Gilara
    • Cosmic Education Polen
Search by typing & pressing enter

YOUR CART

20/10/2012 0 Reacties

Paddenstoelen in de tien tijdvakken

Ook een onderwerp uit de natuur kunt u in de tien tijdvakken plaatsen. Misschien niet voor de hand liggend, maar wel interessant. Hoe? Lees daarvoor het onderstaande artikel. Aan het eind van het artikel kunt u suggesties vinden voor mogelijke verwerkingen.

Door: Andre Gilara

Wat zijn paddenstoelen?

Paddenstoelen zijn de vruchten van schimmels. Schimmels kunnen zelf geen voedsel maken. Ze halen voedsel uit dood en levend materiaal. De schimmeldraden zijn onder de grond te vinden en zorgen ervoor dat resten van de natuur worden opgeruimd. We noemen schimmeldraden ook wel mycelium. 

Leuke paddenstoelenweetjes
Het verhaal achter de paddenstoel
Digibord: wandplaat paddenstoelen
Digibord: wandplaat champignon

>Determinatietabel
>IPhone App


Grieken en Romeinen
3000 voor Chr. -500 na Christus

De Grieken waren niet dol op paddenstoelen. De Romeinen echter wel. Dat ging ook wel eens mis. Enkele paddenstoelen zijn erg giftig, zoals de groene knolamaniet (familie van de vliegenzwam). Deze paddenstoel werd door het eten van de Romeinse keizer Claudius gemengd.

Hoe liep het verder af?
De eerste moordpoging met giftige paddenstoelen mislukte echter. Claudius had last van buikloop en hield daarom het gif niet vast in zijn darmen. Bij de tweede poging lukte het echter wel: hij werd vermoord door zijn eigen lijfarts, Xenophos, die ook in het complot zat. Deze vermoordde Claudius door hem een giftige veer in zijn keel te steken (de Romeinen staken bij lange banketten veren in hun keel om de braakreflex op te wekken, zodat ze daarna met een lege maag verder konden eten).

Bron: Wikipedia: pagina over schimmels en Claudius

Monniken en ridders/ Steden en staten (middeleeuwen)
500-1000 / 1000-1500 na Christus
In dit tijdperk (500-1500 na Christus) hadden paddenstoelen een slechte naam. De mensen waren arm en zochten eetbare paddenstoelen in het bos. Sommige giftige paddenstoelen lijken op eetbare paddenstoelen. Een vergissing is zo gemaakt met als gevolg een dodelijke afloop.
Omdat de mensen de sterfgevallen niet begrepen werd er vaak aan hekserij gedacht.
Paddenstoelen kunnen ook ineens opkomen, de ene dag zag je geen paddenstoelen, de volgende dag wel. Dat moest wel hekserij zijn.
Vandaar ook de volgende namen: Satansboleet, heksenboleet, duivelsei.

>Laat kinderen zoeken naar bijzondere namen van paddenstoelen.

Ontdekkers en hervormers
1500-1600 na Christus
 Door de boekdrukkunst werd de kennis (naamgeving en bijzonderheden) meer verspreid. Steeds meer mensen konden lezen.

In de 17e eeuw werd de microscoop uitgevonden. Daardoor konden schimmels beter bestudeerd worden.

Antonie van Leeuwenhoek en de microscoop

Pruiken en revoluties
1700-1800
Tot nu toe dacht men dat 'planten' zich alleen konden voortplanten door middel van zaden.
Men kwam tot ontdekking dat schimmels sporen maken en dat uit die sporen nieuwe zwamvlokken ontstonden.
In die tijd was dit wereldschokkend nieuws maar tevens gevaarlijk. Je week af van datgene wat bekend was.  Er werd niets met deze ontdekking gedaan.
Omdat er veel schepen gebouwd moesten worden (voor de oorlogen tussen de Engelsen en Fransen) werd niet altijd het beste hout gebruikt. Het hout werd snel aangetast door de huiszwam. Schepen waren minder dan vier jaar bruikbaar.

Burgers en stoommachines
1800-1900
 In 1876 ontdekte de microbioloog John Tyndall dat schimmels bacteriën kunnen remmen. Andere wetenschappers waren niet onder de indruk.

Wereldoorlogen
1900-1950
 1928 Ontdekking penicilline
Alexander Fleming ontdekt in 1928 dat de schimmel Penicillium bacteriën doodt.
Fleming merkte dat tijden wereldoorlogen veel soldaten aan infectieziekten overleden. Hij wilde daar iets tegen doen.

Meer info
Bekijk de Klokhuisuitzending (zoek op penicilline)

Televisie en computer
1950 -nu

 Hier kun je schimmels tegenkomen:

  • kaas (Brie)
  • bakkersgist
  • bier en gist
  • bereiding van bier en wijn
  • de natuur
  • eten (champignons)
  • vochtige muren
  • voetschimmel
  • antibiotica (een infuus instellen)
Klokhuis: schimmels


Mogelijke verwerkingen (meervoudige intelligentie)


1. Verbaal-linguistische intelligentie
Woordenschatontwikkeling (bron: Fred Kelpin: Biologie in een montessorischool)
Paddenstoel
Een zeer snel groeiende zwam. Bestaat doorgaans uit een hoed op een steel. Is soms eetbaar, maar vaak giftig.
Steel
Hierop rust de hoed. Hij groeit boven de grond.
Manchet
Verdikking van de steel onder de hoed.
Zwamvlokken
Draden die zich onder de grond aan de paddenstoel bevinden.
Sporen
Hieruit groeien nieuwe paddenstoelen. Ze bevinden zich in de hoed.
Hoed met plaatjes
Hierin zitten de sporen. Het is de bovenkant van de paddenstoel.

Spelling

Schrijf je paddenstoel of paddestoel?
Uitleg op de kaart Spelling in beeld: regelwoord 25, regelwoord 26, regelwoord 27.

Lezen
Lees het Edu-boek over paddenstoelen.

2. Logisch mathematische intelligentie
Bereken de omtrek en oppervlakte van de hoed van een paddenstoel. Opbouw op Yurls rekenen.

3. Naturalistische intelligentie
Montessorimateriaal van collega's
Botanische mapjes 1
Botanische mapjes 2 (kopieervellen)

4. Kinesthetische intelligentie
Maak een sporendoos (Beeldbank)
Crea: Als paddenstoelen uit de grond schieten

5. Visueel ruimtelijke intelligentie
Beeldbank champignons
Beeldbank eetbare paddenstoelen

Meervoudige intelligentiekaarten (mb) downloaden (kinesthetisch, Intra- en interpersoonlijk)

Meervoudige intelligentiekaart paddenstoelen (Irma Smallegoor)

En zo kunt u meer opdrachten bedenken bij het onderwerp paddenstoelen




0 Reacties

Uw commentaar zal worden geplaatst nadat het is goedgekeurd.


Laat een antwoord achter.

    Auteur

    Andre Gilara is leerkracht bovenbouw basisonderwijs en lid van het Kenniscentrum werkgroep Kosmische educatie

    Archief

    April 2014
    Maart 2014
    Februari 2014
    Januari 2014
    November 2013
    Augustus 2013
    Juli 2013
    Mei 2013
    April 2013
    Maart 2013
    Januari 2013
    Oktober 2012
    September 2012
    Augustus 2012

    categorieën

    Alles Kenniscentrum NMV-KOO Mens - Ruimte Mens - Tijd

    RSS-feed

Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.