Kosmisch concreet Nederland
  • Basis-home
    • Curriculum.nu >
      • Nederlands
      • Rekenen-wiskunde
      • Mens en natuur
      • Mens en maatschappij
      • Kunst en Cultuur
      • Burgerschap
      • Bewegen en sport
      • Digitale geletterdheid
      • Engels en moderne vreemde talen
      • Leerplan in beeld
      • Montessori education
      • 7 Ways Montessori Education
    • BBC Earth >
      • Aanbieding 1-10
      • Aanbieding 11-20
      • Aanbieding 21-25
    • Basisbekwaam kosmisch
    • Kernpunten Montessori >
      • 1. Geboorte van onze aarde
    • Ontwikkelingsfasen
    • Voorbereide omgeving
    • Montessori buitenland
  • Kosmische educatie is ...
    • Omschrijvingen
    • Uitgangspunten
    • Opbouw
    • Heden-verleden-toekomst
    • Kosmische aanbieding
    • Samenhang
  • Didactiek
    • Didactiek algemeen
    • Vragen stellen
    • Didactische modellen >
      • Venn-diagram
      • Kringlopen
    • EDI bij kosmisch
    • De kracht van het verhaal >
      • Voorleesboeken
    • Onderzoeksvragen >
      • Werken met richtvragen
      • Onderzoeksvragen dieren
      • Onderzoeksvragen godsdienst
      • Onderzoeksvragen culturen
      • Onderzoeksvragen geologie
      • Onderzoeksvragen algemeen
      • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
      • Taxonomie van Bloom
  • Tijd en chronologie
    • Tijdlijnen
    • Maanden
  • Plaats en ruimte
    • Geografie
    • Basistopo wereld >
      • Basistopografie Afrika
      • Basistopografie Australië
      • Basistopo Noord-Amerika
      • Basistopografie Zuid-Amerika
      • Basistopografie Azië
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Werelddierenkist
    • Mammoetbomen
    • Lessen over China
    • Foto's poolgebieden
  • A | Kosmische vertellingen
  • B | Big Lessons
    • Big lesson 1
    • Big lesson 2
    • Big lesson 3
    • Big lesson 4
    • Big lesson 5
  • C | Children of the universe
  • D | Big History Project
    • Introductie drempels
    • KE en Big History
    • Drempel 1 | Big Bang
    • Drempel 2 | Stars light up
    • Drempel 3 | New Chemical Elements
    • Drempel 4 | Earth & Solar System
    • Drempel 5 | Life on Earth
    • Drempel 6 | Collective Learning
    • Drempel 7 | Agriculture
    • Drempel 8 | Modern Revolution
    • Toekomst
  • 1. Het verhaal over de oerknal
    • Eerste aanbieding oerknal
    • 15 miljard jaar ...
  • 2. Sterren en ons zonnestelsel
    • Eerste aanbieding
    • 2.1 Sterren >
      • Aanbieding sterrenkaart
      • De elementen >
        • Waterstof
        • Koolstof
        • Stikstof
        • Zuurstof
        • Helium
    • 2.2 Planeten >
      • Planetarium in je klas
      • Aanbieding tellurium
      • De planeten van ons zonnestelsel
  • 3. Het verhaal van de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Geologie
    • Grote kaart van de wereld >
      • Gebruik van kaarten
      • Werelddierenkist
    • Kaartlezen
    • 3f. Lengte- en breedtegraden
  • 4. Het leven op de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Wat is leven? >
      • 4a. Fossielen
      • 4b. Leven in de zee >
        • Pikaia
      • 4c. Leven op het land >
        • Dinosauriërs
    • Vier rijken
    • A. Eencelligen >
      • Bacteriën
    • B. Schimmels >
      • Paddenstoelen
    • Aanbiedingen plantenrijk
    • C. Plantenrijk >
      • Algen
      • Giftige planten
      • Botanische mapjes
      • Botanische mapjes in boekjes
      • Wortel
      • Stengel of stam >
        • Knol: aardappel
      • Fluitenkruid en Socrates
      • Bol: de tulp
      • bloem
      • Paardenbloem
      • Zaadverspreiding
    • D. Dierenrijk >
      • Film | Holland, natuur in de delta
      • Vissen >
        • Nieuwe haring
        • Plankton
        • Viswijzer
        • Visverwerking
        • Overbevissing
      • Hoe dieren communiceren
      • Veeteelt
      • Van koolwitje tot Marco Polo
    • 4d. Tijdperk van de zoogdieren
    • Werelddierenkist >
      • Leefomgeving
      • Kerndoel 49
      • Eerste aanbieding
      • Europa
      • Afrika
      • Azië
      • Noord-Amerika
      • Zuid-Amerika
      • Australië
      • Antarctica
  • 5. De eerste mens
    • 5a. Het zwarte tijdlint
    • 5b. Ontstaan van de mens >
      • Eerste mens
    • Haps foto-impressie >
      • Haps Apeldoorn
    • Verwerking
    • Menselijk lichaam
    • The Great River
  • 6. Beschavingen | culturen
    • Eerste aanbieding
    • Cultuur | religie
    • Mens en samenleving >
      • Kerndoel mens en samenleving
      • Wereldgodsdiensten
      • Mens en macht
      • Kunstgeschiedenis
      • Bouwwerken
      • Wetenschap en techniek
      • Popmuziek
  • 6a. Het verhaal van het getal
    • Eerste aanbieding
    • Getallen in de natuur
    • Ontstaan van wiskunde
    • 5 Platonische lichamen
    • Ke en rekenen >
      • Rekenen en referentiekaders
      • Wie was Pythagoras?
      • (Super) logo
      • Machten van 10
      • Fibonacci
      • Machten van twee
      • Donald en wiskunde
      • Getallen
  • 6b. Het verhaal van het schrift
    • Eerste aanbieding
    • History of Storytelling
    • Ontstaan van taal
    • Retorica
  • 6c. Wetenschap en technologie
    • Wetenschap in beeld
  • 7. Nu en de toekomst
    • Eerste aanbieding
    • 1. De rol van stikstof
    • 2. Broeikaseffect
    • 21st century skills
    • Heden-verleden-toekomst
    • History and Future Of Everthing
    • Een blik in de toekomst
    • End Of The Universe?
  • Mandala
    • Overzicht kerndoelen
    • Meditatieve muziek
    • Meditatief oosters
  • Privacy
  • Over Andre Gilara
  • Oneliners
  • Snelmenu
Foto
Het Spoor Terug: NPO uitzending Montessori-onderwijs

Kernpunten van het montessori-onderwijs

Zelfstandigheid

De rode draad door dit onderwijs is: 'Help mij het zelf te doen!'. De leerkracht helpt en stimuleert daar waar nodig is.

Binnen kosmische educatie  betekent dit dat het kind onderzoekend en ontdekkend leert. Leren door ervaring. Maar er is ook kennisoverdracht. 


Spontane activiteit

Uitgangspunt is, dat kinderen actief zijn en willen leren. Wat en hoe wordt bepaald door hun leeftijd, interesse, gevoelige periode en omgeving.

Hierbij is de voorbereide omgeving van belang: een prikkelende en uitdagende omgeving nodigt uit tot leren. Dat kan door een aandachtstafel met werkjes maar ook door het laten zien van een clipje op het touchscreen. 


The child is truly a miraculous being, and this should be felt deeply by the educator.

Maria Montessori

Verhouding begeleider-kinderen

Deze wordt gekenmerkt door ondersteuning, respect, belangstelling, openheid en zorg. Door deze houding (een goed pedagogisch klimaat) komt het kind meestal vanzelf tot leren.
Montessorimateriaal

Dit materiaal helpt kinderen bij hun ontwikkeling, het biedt mogelijkheid tot zelfstandig werken en waarborgt de continue voortgang.

Op basis van de ideeën van Montessori worden tegenwoordig veel werkjes zelf gemaakt. De tijdlijnen van regio oost, de lijnen van het leven en de dieren- en plantenlijn zijn daar voorbeelden van.

The education of our day is rich in methods, aims, and social ends,
but one must still say that it takes no account of life itself.

Maria Montessori

Vrijheid in gebondenheid

Dat wil zeggen: zelf keuzes maken, zelf actief zijn, zelf initiatief tot leren mogen nemen. Door de specifieke manier van werken in het montessori-onderwijs ervaren de kinderen dat vrijheid en innerlijke zelfdiscipline met elkaar verbonden zijn.
Ontwikkeling van sociale vaardigheden

Respect voor elkaar, rekening leren houden met elkaar en hulpvaardigheid worden bevorderd door kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in één klassengroep te zetten.

Kinderen kunnen van elkaar leren. Zo leggen de oudste kinderen aan de jongsten uit hoe ze een powerpointpresentatie kunnen maken. Dit gebruiken ze weer voor een presentatie op het digitaal schoolbord over een 'kosmisch onderwerp'.


Powered by Create your own unique website with customizable templates.
  • Basis-home
    • Curriculum.nu >
      • Nederlands
      • Rekenen-wiskunde
      • Mens en natuur
      • Mens en maatschappij
      • Kunst en Cultuur
      • Burgerschap
      • Bewegen en sport
      • Digitale geletterdheid
      • Engels en moderne vreemde talen
      • Leerplan in beeld
      • Montessori education
      • 7 Ways Montessori Education
    • BBC Earth >
      • Aanbieding 1-10
      • Aanbieding 11-20
      • Aanbieding 21-25
    • Basisbekwaam kosmisch
    • Kernpunten Montessori >
      • 1. Geboorte van onze aarde
    • Ontwikkelingsfasen
    • Voorbereide omgeving
    • Montessori buitenland
  • Kosmische educatie is ...
    • Omschrijvingen
    • Uitgangspunten
    • Opbouw
    • Heden-verleden-toekomst
    • Kosmische aanbieding
    • Samenhang
  • Didactiek
    • Didactiek algemeen
    • Vragen stellen
    • Didactische modellen >
      • Venn-diagram
      • Kringlopen
    • EDI bij kosmisch
    • De kracht van het verhaal >
      • Voorleesboeken
    • Onderzoeksvragen >
      • Werken met richtvragen
      • Onderzoeksvragen dieren
      • Onderzoeksvragen godsdienst
      • Onderzoeksvragen culturen
      • Onderzoeksvragen geologie
      • Onderzoeksvragen algemeen
      • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
      • Taxonomie van Bloom
  • Tijd en chronologie
    • Tijdlijnen
    • Maanden
  • Plaats en ruimte
    • Geografie
    • Basistopo wereld >
      • Basistopografie Afrika
      • Basistopografie Australië
      • Basistopo Noord-Amerika
      • Basistopografie Zuid-Amerika
      • Basistopografie Azië
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Werelddierenkist
    • Mammoetbomen
    • Lessen over China
    • Foto's poolgebieden
  • A | Kosmische vertellingen
  • B | Big Lessons
    • Big lesson 1
    • Big lesson 2
    • Big lesson 3
    • Big lesson 4
    • Big lesson 5
  • C | Children of the universe
  • D | Big History Project
    • Introductie drempels
    • KE en Big History
    • Drempel 1 | Big Bang
    • Drempel 2 | Stars light up
    • Drempel 3 | New Chemical Elements
    • Drempel 4 | Earth & Solar System
    • Drempel 5 | Life on Earth
    • Drempel 6 | Collective Learning
    • Drempel 7 | Agriculture
    • Drempel 8 | Modern Revolution
    • Toekomst
  • 1. Het verhaal over de oerknal
    • Eerste aanbieding oerknal
    • 15 miljard jaar ...
  • 2. Sterren en ons zonnestelsel
    • Eerste aanbieding
    • 2.1 Sterren >
      • Aanbieding sterrenkaart
      • De elementen >
        • Waterstof
        • Koolstof
        • Stikstof
        • Zuurstof
        • Helium
    • 2.2 Planeten >
      • Planetarium in je klas
      • Aanbieding tellurium
      • De planeten van ons zonnestelsel
  • 3. Het verhaal van de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Geologie
    • Grote kaart van de wereld >
      • Gebruik van kaarten
      • Werelddierenkist
    • Kaartlezen
    • 3f. Lengte- en breedtegraden
  • 4. Het leven op de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Wat is leven? >
      • 4a. Fossielen
      • 4b. Leven in de zee >
        • Pikaia
      • 4c. Leven op het land >
        • Dinosauriërs
    • Vier rijken
    • A. Eencelligen >
      • Bacteriën
    • B. Schimmels >
      • Paddenstoelen
    • Aanbiedingen plantenrijk
    • C. Plantenrijk >
      • Algen
      • Giftige planten
      • Botanische mapjes
      • Botanische mapjes in boekjes
      • Wortel
      • Stengel of stam >
        • Knol: aardappel
      • Fluitenkruid en Socrates
      • Bol: de tulp
      • bloem
      • Paardenbloem
      • Zaadverspreiding
    • D. Dierenrijk >
      • Film | Holland, natuur in de delta
      • Vissen >
        • Nieuwe haring
        • Plankton
        • Viswijzer
        • Visverwerking
        • Overbevissing
      • Hoe dieren communiceren
      • Veeteelt
      • Van koolwitje tot Marco Polo
    • 4d. Tijdperk van de zoogdieren
    • Werelddierenkist >
      • Leefomgeving
      • Kerndoel 49
      • Eerste aanbieding
      • Europa
      • Afrika
      • Azië
      • Noord-Amerika
      • Zuid-Amerika
      • Australië
      • Antarctica
  • 5. De eerste mens
    • 5a. Het zwarte tijdlint
    • 5b. Ontstaan van de mens >
      • Eerste mens
    • Haps foto-impressie >
      • Haps Apeldoorn
    • Verwerking
    • Menselijk lichaam
    • The Great River
  • 6. Beschavingen | culturen
    • Eerste aanbieding
    • Cultuur | religie
    • Mens en samenleving >
      • Kerndoel mens en samenleving
      • Wereldgodsdiensten
      • Mens en macht
      • Kunstgeschiedenis
      • Bouwwerken
      • Wetenschap en techniek
      • Popmuziek
  • 6a. Het verhaal van het getal
    • Eerste aanbieding
    • Getallen in de natuur
    • Ontstaan van wiskunde
    • 5 Platonische lichamen
    • Ke en rekenen >
      • Rekenen en referentiekaders
      • Wie was Pythagoras?
      • (Super) logo
      • Machten van 10
      • Fibonacci
      • Machten van twee
      • Donald en wiskunde
      • Getallen
  • 6b. Het verhaal van het schrift
    • Eerste aanbieding
    • History of Storytelling
    • Ontstaan van taal
    • Retorica
  • 6c. Wetenschap en technologie
    • Wetenschap in beeld
  • 7. Nu en de toekomst
    • Eerste aanbieding
    • 1. De rol van stikstof
    • 2. Broeikaseffect
    • 21st century skills
    • Heden-verleden-toekomst
    • History and Future Of Everthing
    • Een blik in de toekomst
    • End Of The Universe?
  • Mandala
    • Overzicht kerndoelen
    • Meditatieve muziek
    • Meditatief oosters
  • Privacy
  • Over Andre Gilara
  • Oneliners
  • Snelmenu