Aanbieding basistopografie
Kerndoel 50 omschrijft het volgende:
De leerlingen leren omgaan met de kaartatlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.
De leerlingen leren omgaan met de kaartatlas, beheersen de basistopografie van Nederland, Europa en de rest van de wereld en ontwikkelen een eigentijds geografisch wereldbeeld.
Basisvoorwaarde voor kosmisch onderwijs
Goed kosmisch onderwijs moet voldoen aan een aantal basisvoorwaarden. Naast een goede leerlijn lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen/ wiskunde is het kennen van de basistopgrafie nodig om je te kunnen oriënteren in de wereld. Door het kennen van de basistopografie maken de kinderen een 'mental map'. Deze structuur is de basis voor kosmisch onderwijs. Bij kosmisch onderwijs wordt het aspect 'mens en natuur en mens en cultuur' in de dimensie ruimte en tijd gezet. Met ruimte wordt het aardrijkskundig aspect bedoeld (waar) en tijd (wanneer) staat voor het geschiedkundig aspect. Verdieping Kerndoelen tijd Kerndoelen ruimte |
Montessorimateriaal
Gelukkig heeft Maria Montessori veel tijdloos materiaal ontwikkeld. Door het toepassen van de basistopografie voldoet een montessorischool aan kerndoel 50. Lees meer over de aardrijkskundepuzzels. Insteekkaarten
Scholen die de insteekkaarten gebruiken kunnen de basistopografie voorzien van een stip op de achterkant van het vlaggetje. Bij een 'overhoring' vraagt u als leidster naar de basistopgrafie. Dit is uw ijkpunt. Volledige integratie Bij het aanbieden van een werelddeel gebruikt u de basistopografie. U integreert de ankerpunten in uw kosmische aanbieding. Voorbeeld: Afrika Voorbeeld: Nederland (topo per provincie) Aanvulling van methodes Veel kinderen vinden het leuk om plaatsen op te zoeken. Gebruik daarvoor de werkbladen van methodes. Deels zijn ze te downloaden op internet. Werkbladen topo |