Programmeren voor kinderen staat in de belangstelling. Binnen het montessorionderwijs werken we lang met Superlogo. Inmiddels zijn er andere programma's en apps op de markt. Het materiaal heeft nog steeds waarde en is bruikbaar in de 21e eeuw.
Op 11 mei 2014 is een blog verschenen op Montessorinet over programmeren. Dit is een klein onderdeel daarvan.
Kijk ook op Yurls iPad.
Kijk ook op Yurls iPad.
Superlogo
In december 1995 is het praktijkboek logo geometrie uitgegeven door het APS (Algemeen Pedagogisch Centrum). De projectgroep Montessori van destijds heeft dit geïnitieerd. Na al die jaren is het nog steeds een goed programma. Om de waardevolle kennis van destijds niet verloren te laten gaan vindt u hier meer achtergrondinformatie.
Logo is een programmeertaal die door de Amerikaan Seymour Papert voor kinderen is ontwikkeld. De Projectgroep Montessori APS heeft hiervoor didactisch materiaal samengesteld. Het uitgangspunt vormde het boek van P.G. Gebhardt-Seele 'The computer and the child. A Montessori Approach'.
In 1995 heeft de werkgroep Computers (samenstelling S. Ebus-Mulders, R. Jansen, R. Meijer, L. Schuller-de Lange, A. Wieland) het Praktijkboek Logo-geometrie en de opdrachtkaarten herschreven voor Superlogo.
Verschillende versies
In de MS-DOS tijd stond bij ons op school een BBC computer met Logo-writer. Kinderen die destijds op school zaten, weten nog steeds dat ze met Logo Writer werkten. Ze konden het zich nog goed herinneren.
Een nieuwe versie ontstond later genaamd Superlogo. Bruna Informatica (Addo Stuur) heeft in 1994 het boek Superlogo, programmeren voor kinderen uitgegeven.
Sietse Kuipers heeft een bijbehorend boek geschreven voor Superlogo. In dit boek staan opdrachten die je in moet voeren (geprogrammeerde instructie). Of het materiaal nog verkrijgbaar is, is bij mij niet bekend.
Montessoriversie
De (Nederlandse) montessoriversie is meer basic, een aantal knoppen is weggehaald zodat het kind zelf op zoek moet gaan naar de structuur.
Het praktijkboek Logo-Geometrie beschrijft vijftien aanbiedingen. Er worden voorwaarden en doelen beschreven. De aanbiedingen worden omschreven in de handleiding. Na een aanbieding experimenteert een kind zelf of gaat met een opdracht aan de slag. Logo bevordert de creativiteit en stimuleert de logische mathematische intelligentie van een kind.
Voor alle kinderen?
De montessoriversie van Superlogo heeft een gestructureerde opbouw. Het begint eenvoudig en wordt steeds gecompliceerder maar ook uitdagender.
Sommige kinderen vinden de figuren zo mooi dat ze de code kopiëren van anderen. Zorg ervoor dat kinderen wel kunnen beredeneren wat ze doen.
Superlogo is uitermate geschikt voor de meer begaafde kinderen.
Relatie met Kosmische educatie
Lijnen, patronen en symmetrie komen veel in de natuur voor. Denk maar eens aan de vleugel van een vlinder. De schilderijen van Mondriaan kunnen goed in Superlogo gemaakt worden.
Voorbeeldopdracht Mondriaan (auteur Andre Gilara)
In 1995 heeft de werkgroep Computers (samenstelling S. Ebus-Mulders, R. Jansen, R. Meijer, L. Schuller-de Lange, A. Wieland) het Praktijkboek Logo-geometrie en de opdrachtkaarten herschreven voor Superlogo.
Verschillende versies
In de MS-DOS tijd stond bij ons op school een BBC computer met Logo-writer. Kinderen die destijds op school zaten, weten nog steeds dat ze met Logo Writer werkten. Ze konden het zich nog goed herinneren.
Een nieuwe versie ontstond later genaamd Superlogo. Bruna Informatica (Addo Stuur) heeft in 1994 het boek Superlogo, programmeren voor kinderen uitgegeven.
Sietse Kuipers heeft een bijbehorend boek geschreven voor Superlogo. In dit boek staan opdrachten die je in moet voeren (geprogrammeerde instructie). Of het materiaal nog verkrijgbaar is, is bij mij niet bekend.
Montessoriversie
De (Nederlandse) montessoriversie is meer basic, een aantal knoppen is weggehaald zodat het kind zelf op zoek moet gaan naar de structuur.
Het praktijkboek Logo-Geometrie beschrijft vijftien aanbiedingen. Er worden voorwaarden en doelen beschreven. De aanbiedingen worden omschreven in de handleiding. Na een aanbieding experimenteert een kind zelf of gaat met een opdracht aan de slag. Logo bevordert de creativiteit en stimuleert de logische mathematische intelligentie van een kind.
Voor alle kinderen?
De montessoriversie van Superlogo heeft een gestructureerde opbouw. Het begint eenvoudig en wordt steeds gecompliceerder maar ook uitdagender.
Sommige kinderen vinden de figuren zo mooi dat ze de code kopiëren van anderen. Zorg ervoor dat kinderen wel kunnen beredeneren wat ze doen.
Superlogo is uitermate geschikt voor de meer begaafde kinderen.
Relatie met Kosmische educatie
Lijnen, patronen en symmetrie komen veel in de natuur voor. Denk maar eens aan de vleugel van een vlinder. De schilderijen van Mondriaan kunnen goed in Superlogo gemaakt worden.
Voorbeeldopdracht Mondriaan (auteur Andre Gilara)

sl-modriaan.gif |
Meer suggesties
|
Bronnen
Praktijkboek logo, APS Projectgroep Montessori, december 1995.
Ook oma kan nu programmeren, H. Blankesteijn, NRC Handelsblad, 28-4-1994
Praktijkboek logo, APS Projectgroep Montessori, december 1995.
Ook oma kan nu programmeren, H. Blankesteijn, NRC Handelsblad, 28-4-1994