Mens en tijd
De volgende leerlijnen zijn gebaseerd op de kerndoelen en de tussendoelen (TULE). Wanneer kinderen de begrippen kennen kunt u de volgende stap nemen.
Bevraag tijd en ruimte
Tijd bevraagt u door de 'wanneer'-vraag te stellen.
Tijdsaanduiding
Onderbouw
nu, straks, meteen, morgen, overmorgen, gisteren, eergisteren Middenbouw heden, verleden, toekomst, jong, oud, leeftijd Bovenbouw datum, eeuw, periode, jeugd, volwassenheid, ouderdom |
Tijdlijn van het jaar
In de onderbouw wordt het begrip 'tijd' aangeboden. Daarvoor is een hulpmiddel 'de tijdlijn', die uit een plank bestaat met 366 spijkers. Deze tijdlijn symboliseert een jaar. De volgende inhouden kunnen aangeboden worden: seizoenen, feesten en verjaardagen. Deze lijn wordt meestal zelf gemaakt door de montessorileid(st)ers. |
Tijdsindeling
Onderbouw
uur, dag/nacht, morgen/ middag/ avond/ nacht Middenbouw minuut, uur, dag, dagdeel, week, maand, jaar, voorjaar, najaar, zomer, herfst, winter, jaargetijden
Bovenbouw
|
Koppeling begrijpend lezen
Om structuren in teksten te doorgronden gebruiken schrijvers signaalwoorden voor de tijdsvolgorde
|
Omgaan met tijd
Omgaan met tijd Naast het aanleren van begrippen die met tijd te maken hebben is omgaan met tijd een ander aspect. Daarbij komen vaardigheden als plannen, uitvoeren, taakgerichtheid naar voren. Hiernaast kunt u enkele tips vinden. |