Kosmisch concreet
  • Basis-home
    • 3. De zon als energiebron
    • 4. Ontstaan van continenten >
      • Vulkanisme
      • Aardbevingen
    • Maria Montessori
    • Kernpunten Montessori
    • Ontwikkelingsfasen
    • Opleidingen Nederland
    • Montessori buitenland
    • KOO en Engels
    • Ke en inspiratie >
      • Nature's Great Events
      • Kennislink
      • Leuke weetjes
      • Actueel nieuws
      • Natuur actueel
      • Geschiedenis actueel
      • Taal actueel
      • Natuurwetenschappen actueel
      • Kennislink
    • Voorbereide omgeving
  • Kosmische educatie is ...
    • Andere omschrijvingen
    • Opbouw >
      • 4. Het leven op onze aarde
    • Wie ben ik?
    • Tijd en ruimte
    • Uitgangspunten Ke
    • Ke denkschema
    • Onderzoekende houding
    • Kosmische les
    • Changing Educational Paradigma's
    • Ga op zoek naar samenhang
    • Inhoudelijk
  • Startpagina's tijd | geschiedenis
    • In Europa | Geert Mak
  • Startpagina aardrijkskunde
    • Werelddelen
    • Basistopo oefenen
    • Werelddierenkist
    • Basistopografie Nederland >
      • Montessorimateriaal
      • Groningen
      • Friesland
      • Drenthe
    • Europa >
      • Basistopo Noord-Europa
      • Basistopo West-Europa
      • Basistopo Oost-Europa
      • Basistopo Zuid-Europa
      • Europa | dieren
      • 17 aanbiedingen Europa
      • Europese Unie
      • Polen
      • Italië
    • Afrika >
      • Basistopografie Afrika
      • Afrika | dieren
      • Egypte
    • Australië >
      • Basistopografie Australië
      • Australië | dieren
    • Noord-Amerika >
      • Basistopo Noord-Amerika
      • Noord-Amerika| | dieren
      • Mammoetbomen (Natuur-planten)
    • Zuid-Amerika >
      • Basistopografie Zuid-Amerika
      • Zuid-Amerika | dieren
    • Azië >
      • Basistopografie Azië
      • Azië | dieren
      • Lessen over China
    • Poolgebieden >
      • Antarctica | dieren
      • Foto's poolgebieden
      • BBC Frozen
      • Willem Barentsz
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Basistopo wereld
    • Methodes als aanvulling
  • 1. Het verhaal over de oerknal
    • 1A. Eerste aanbieding oerknal
    • 1B. Oerknal
    • 1C. Evolutie heelal
    • 1D. Big Bang
    • 1E. Van Big Bang tot internet
    • 1F. Wie was Einstein?
    • 1G. Kwantummechnica
    • Aanbevolen boeken
  • 2. Sterren en ons zonnestelsel
    • Eerste aanbieding
    • 2a. Sterren
    • Aanbieding sterrenkaart
    • 2b. Planeten
    • Aanbieding tellurium
    • De planeten van ons zonnestelsel
    • Planetarium in je klas
    • Animatie zonnestelsel
    • De elementen
    • Waterstof
    • Koolstof
    • Stikstof
    • Zuurstof
    • Helium
  • 3. Het verhaal van de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Grote kaart van de wereld >
      • Gebruik van kaarten
      • Werelddierenkist
  • 4. Het leven op de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Wat is leven? >
      • 4a. Fossielen
      • 4b. Leven in de zee >
        • Pikaia
      • 4c. Leven op het land >
        • Dinosauriërs
    • Vier rijken
    • A. Eencelligen >
      • Bacteriën
    • B. Schimmels >
      • Paddenstoelen
    • Aanbiedingen plantenrijk
    • C. Plantenrijk >
      • Algen
      • Giftige planten
      • Botanische mapjes in boekjes
      • Stengel of stam >
        • Knol: aardappel
      • Bol: de tulp
    • D. Dierenrijk >
      • Film | Holland, natuur in de delta
      • Vissen >
        • Nieuwe haring
        • Plankton
        • Viswijzer
        • Visverwerking
        • Overbevissing
      • Microcosmos
      • Dierenzoeker
      • Vogels
      • Hoe dieren communiceren
      • Veeteelt
      • Wondere wereld van de dieren
      • Van koolwitje tot Marco Polo
    • 4d. Tijdperk van de zoogdieren
    • Werelddierenkist >
      • Leefomgeving
      • Kerndoel 49
      • Europa
      • Afrika
      • Azië
      • Noord-Amerika
      • Zuid-Amerika
      • Australië
      • Antarctica
  • 5. De eerste mens
    • Eerste aanbieding
    • 5a. Het zwarte tijdlint
    • 5b. Ontstaan van de mens >
      • Eerste mens
      • Handige dieren?
    • Haps foto-impressie >
      • Haps Apeldoorn
      • Archeon Alphen a.d. Rijn
      • Openluchtmuseum Eindhoven
      • Dragon Heart Enschede
    • Verwerking
    • Menselijk lichaam
    • The Great River
  • 6. Beschavingen | culturen
    • Eerste aanbieding
    • Cultuur | religie
    • 1. Jagers en boeren
    • 2. Grieken en Romeinen >
      • Aanbieding Romeinse boog
      • Welkom bij de Romeinen
    • 3. Monniken en ridders
    • 4. Steden en staten
    • 5. Ontdekkers en hervormers
    • 6. Regenten en vorsten
    • 7. Pruiken en revoluties
    • 8. Burgers en stoommachines >
      • Meer clipjes
    • 9. Wereldoorlogen >
      • WO clipjes
    • 10. Televisie en computer
    • Mens en samenleving >
      • Kerndoel mens en samenleving
      • Wereldgodsdiensten
      • Mens en macht
      • Kunstgeschiedenis
      • Bouwwerken
      • Wetenschap en techniek
      • Popmuziek
  • A | Big Lessons
    • Big lesson 1
    • Big lesson 2
    • Big lesson 3
    • Big lesson 4
    • Big lesson 5
  • B | Children of the universe
  • C | Big History Project
    • Introductie drempels
    • KE en Big History
    • Drempel 1 | Big Bang
    • Drempel 2 | Stars light up
    • Drempel 3 | New Chemical Elements
    • Drempel 4 | Earth & Solar System
    • Drempel 5 | Life on Earth
    • Drempel 6 | Collective Learning
    • Drempel 7 | Agriculture
    • Drempel 8 | Modern Revolution
    • Toekomst
  • Onderzoeksvragen
    • Werken met richtvragen
    • Onderzoeksvragen dieren
    • Onderzoeksvragen godsdienst
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen geologie
    • Onderzoeksvragen algemeen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Taxonomie van Bloom
  • Infographic Montessori
    • Infographic 2
    • Infographic 3
  • Privacy
  • Over Andre Gilara
    • Cosmic Education Polen
  • Basis-home
    • 3. De zon als energiebron
    • 4. Ontstaan van continenten >
      • Vulkanisme
      • Aardbevingen
    • Maria Montessori
    • Kernpunten Montessori
    • Ontwikkelingsfasen
    • Opleidingen Nederland
    • Montessori buitenland
    • KOO en Engels
    • Ke en inspiratie >
      • Nature's Great Events
      • Kennislink
      • Leuke weetjes
      • Actueel nieuws
      • Natuur actueel
      • Geschiedenis actueel
      • Taal actueel
      • Natuurwetenschappen actueel
      • Kennislink
    • Voorbereide omgeving
  • Kosmische educatie is ...
    • Andere omschrijvingen
    • Opbouw >
      • 4. Het leven op onze aarde
    • Wie ben ik?
    • Tijd en ruimte
    • Uitgangspunten Ke
    • Ke denkschema
    • Onderzoekende houding
    • Kosmische les
    • Changing Educational Paradigma's
    • Ga op zoek naar samenhang
    • Inhoudelijk
  • Startpagina's tijd | geschiedenis
    • In Europa | Geert Mak
  • Startpagina aardrijkskunde
    • Werelddelen
    • Basistopo oefenen
    • Werelddierenkist
    • Basistopografie Nederland >
      • Montessorimateriaal
      • Groningen
      • Friesland
      • Drenthe
    • Europa >
      • Basistopo Noord-Europa
      • Basistopo West-Europa
      • Basistopo Oost-Europa
      • Basistopo Zuid-Europa
      • Europa | dieren
      • 17 aanbiedingen Europa
      • Europese Unie
      • Polen
      • Italië
    • Afrika >
      • Basistopografie Afrika
      • Afrika | dieren
      • Egypte
    • Australië >
      • Basistopografie Australië
      • Australië | dieren
    • Noord-Amerika >
      • Basistopo Noord-Amerika
      • Noord-Amerika| | dieren
      • Mammoetbomen (Natuur-planten)
    • Zuid-Amerika >
      • Basistopografie Zuid-Amerika
      • Zuid-Amerika | dieren
    • Azië >
      • Basistopografie Azië
      • Azië | dieren
      • Lessen over China
    • Poolgebieden >
      • Antarctica | dieren
      • Foto's poolgebieden
      • BBC Frozen
      • Willem Barentsz
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Basistopo wereld
    • Methodes als aanvulling
  • 1. Het verhaal over de oerknal
    • 1A. Eerste aanbieding oerknal
    • 1B. Oerknal
    • 1C. Evolutie heelal
    • 1D. Big Bang
    • 1E. Van Big Bang tot internet
    • 1F. Wie was Einstein?
    • 1G. Kwantummechnica
    • Aanbevolen boeken
  • 2. Sterren en ons zonnestelsel
    • Eerste aanbieding
    • 2a. Sterren
    • Aanbieding sterrenkaart
    • 2b. Planeten
    • Aanbieding tellurium
    • De planeten van ons zonnestelsel
    • Planetarium in je klas
    • Animatie zonnestelsel
    • De elementen
    • Waterstof
    • Koolstof
    • Stikstof
    • Zuurstof
    • Helium
  • 3. Het verhaal van de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Grote kaart van de wereld >
      • Gebruik van kaarten
      • Werelddierenkist
  • 4. Het leven op de aarde
    • Eerste aanbieding
    • Wat is leven? >
      • 4a. Fossielen
      • 4b. Leven in de zee >
        • Pikaia
      • 4c. Leven op het land >
        • Dinosauriërs
    • Vier rijken
    • A. Eencelligen >
      • Bacteriën
    • B. Schimmels >
      • Paddenstoelen
    • Aanbiedingen plantenrijk
    • C. Plantenrijk >
      • Algen
      • Giftige planten
      • Botanische mapjes in boekjes
      • Stengel of stam >
        • Knol: aardappel
      • Bol: de tulp
    • D. Dierenrijk >
      • Film | Holland, natuur in de delta
      • Vissen >
        • Nieuwe haring
        • Plankton
        • Viswijzer
        • Visverwerking
        • Overbevissing
      • Microcosmos
      • Dierenzoeker
      • Vogels
      • Hoe dieren communiceren
      • Veeteelt
      • Wondere wereld van de dieren
      • Van koolwitje tot Marco Polo
    • 4d. Tijdperk van de zoogdieren
    • Werelddierenkist >
      • Leefomgeving
      • Kerndoel 49
      • Europa
      • Afrika
      • Azië
      • Noord-Amerika
      • Zuid-Amerika
      • Australië
      • Antarctica
  • 5. De eerste mens
    • Eerste aanbieding
    • 5a. Het zwarte tijdlint
    • 5b. Ontstaan van de mens >
      • Eerste mens
      • Handige dieren?
    • Haps foto-impressie >
      • Haps Apeldoorn
      • Archeon Alphen a.d. Rijn
      • Openluchtmuseum Eindhoven
      • Dragon Heart Enschede
    • Verwerking
    • Menselijk lichaam
    • The Great River
  • 6. Beschavingen | culturen
    • Eerste aanbieding
    • Cultuur | religie
    • 1. Jagers en boeren
    • 2. Grieken en Romeinen >
      • Aanbieding Romeinse boog
      • Welkom bij de Romeinen
    • 3. Monniken en ridders
    • 4. Steden en staten
    • 5. Ontdekkers en hervormers
    • 6. Regenten en vorsten
    • 7. Pruiken en revoluties
    • 8. Burgers en stoommachines >
      • Meer clipjes
    • 9. Wereldoorlogen >
      • WO clipjes
    • 10. Televisie en computer
    • Mens en samenleving >
      • Kerndoel mens en samenleving
      • Wereldgodsdiensten
      • Mens en macht
      • Kunstgeschiedenis
      • Bouwwerken
      • Wetenschap en techniek
      • Popmuziek
  • A | Big Lessons
    • Big lesson 1
    • Big lesson 2
    • Big lesson 3
    • Big lesson 4
    • Big lesson 5
  • B | Children of the universe
  • C | Big History Project
    • Introductie drempels
    • KE en Big History
    • Drempel 1 | Big Bang
    • Drempel 2 | Stars light up
    • Drempel 3 | New Chemical Elements
    • Drempel 4 | Earth & Solar System
    • Drempel 5 | Life on Earth
    • Drempel 6 | Collective Learning
    • Drempel 7 | Agriculture
    • Drempel 8 | Modern Revolution
    • Toekomst
  • Onderzoeksvragen
    • Werken met richtvragen
    • Onderzoeksvragen dieren
    • Onderzoeksvragen godsdienst
    • Onderzoeksvragen culturen
    • Onderzoeksvragen geologie
    • Onderzoeksvragen algemeen
    • Onderzoeksvragen aardrijkskunde
    • Taxonomie van Bloom
  • Infographic Montessori
    • Infographic 2
    • Infographic 3
  • Privacy
  • Over Andre Gilara
    • Cosmic Education Polen
Search by typing & pressing enter

YOUR CART

Kosmische educatie is ...

Waarom gebruiken we de term kosmische educatie?

1. Kosmische educatie geeft het kind zicht op de ontwikkeling van het universum en het leven op aarde. Het kind wordt zich bewust van zijn plaats en zijn verantwoordelijkheid voor de omgeving. 

2. Kosmische educatie is onderwijs in samenhang waarbij een goede kennisbasisstructuur zorgt voor inzicht en een kosmische houding waarbij problemen op een creatieve manier opgelost worden.

Verklaring van de woorden
3. Het Griekse woord ‘kosmisch’ betekent orde en harmonie in de wereld en op een globaler niveau, het universum. Het hele universum werkt samen tijdens de ontwikkeling van alles dat bestaat. Ieder element in de natuur heeft een eigen taak in het in stand houden van de balans in het universum. [Bron: Nienhuis Montessori]

4.  Educatie (Latijn: educere, wegleiden uit onwetendheid, opvoeden) is een overkoepelende term die zowel vorming, onderwijs als opvoeding omvat.
Door de term onderwijs te gebruiken richt je je op de kennisgebieden (zaakvakken). De meerwaarde van kosmische educatie is de opvoeding. Het woord 'educatie' omvat zowel onderwijs als opvoeding. [Werkgroep kosmische educatie]

5. Kosmische educatie is vredesopvoeding.

6. In het buitenland wordt de term Cosmic education gebruikt.
​
Foto

"Let us give the child a vision of the whole universe. The universe is an imposing reality, and an answer to all questions. We shall walk together on this path of life; for all things are a part of the Universe, and we are all connected with each other to form one whole unity."
Ibid p 363, Chap XXI

Everyones talks about peace, but no one educates for peace. 
People educate for competetion, and this is the beginning for any war. 
When we educate to cooperate, and be in solidarity with another, 
that day will educate for peace. 


Dr. Maria Montessori [Bron]

In the Duffys' words: "Cosmic Education teaches children to recognize the fundamental needs we all share and to respect the cultural differences by which we meet those fundamental needs. Such an education can lead us to a future of true peace such as that sought by Maria Montessori."
Toelichting tijd
Toelichting ruimte

Foto

Visie

Wat willen we bereiken?
Wat willen we zijn?

Missie

Waarom bestaat deze organisatie?
Voorbeelden
  • Normen en waarden
  • Talentontwikkeling
  • Ieder kind is uniek
  • Goede voorbereide omgeving


Modellen geven inzicht

Een model is een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid. Een model kan een samenhang inzichtelijk maken. Daardoor krijgt een kind kennis en inzicht. Modellen zijn vaak abstract en schematisch.   Bron
 
Modellen komen vaak voor in de rekenen-wiskunde. Een tijdlijn is in werkelijkheid een getallenlijn.
Daarnaast kunnen sommige abstracte begrippen verduidelijkt worden met montessorimateriaal. Dit noemen we gematerialiseerde abstractie.

Toepassing bij drempel 2 | Sterren en ons zonnestelsel > Het gebruik van een getallenlijn voor het zonnestelsel.


Voorbeelden van modellen

Drie essentiële vragen

Een drietal vragen zijn daarbij essentieel:
1. Wie/Waar ben ik? (heden)
2. Waar kom ik vandaan? (verleden)
3. Waar ga ik naartoe? (toekomst)


Foto
Ontwerp; A. Gilara

Vragen stellen

Daarnaast kunnen vragen gesteld worden op verschillende denkniveaus, die niet alleen gericht zijn op onthouden, begrijpen en toepassen maar ook analyseren, evalueren en creëren.
Het gebruik van richtvragen
Aangestuurd door Maak uw eigen unieke website met aanpasbare sjablonen.