Tijd middenbouw
6 tot 9 jaar>de verkenner
In deze periode willen kinderen gezamenlijk activiteiten ondernemen. Hun belangstelling voor normen, waarden en regels is groot. Ze zijn in de gevoelige periode voor het verzamelen van kennis.
In deze periode stellen de kinderen veelal de 'waarom-vraag'
In deze periode willen kinderen gezamenlijk activiteiten ondernemen. Hun belangstelling voor normen, waarden en regels is groot. Ze zijn in de gevoelige periode voor het verzamelen van kennis.
In deze periode stellen de kinderen veelal de 'waarom-vraag'
Tijdsaanduiding
Tijdsindeling
1. Begrippen
|
minuut, uur, dag, dagdeel, week, maand, jaar,
seizoenen/ jaargetijden: voorjaar, najaar, zomer, herfst, winter |
2. Benoemen van dagen, maanden, jaargetijden. Onderlinge volgorde: Na maandag komt dinsdag, na juni komt voor mei, etc.
|
3. Omgaan met de kalender
|
6. Gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen uit de geschiedenis
|
Begin van de tijdbalk (tijdlijn van het leven)
De jaartallen en periodes van de tijdlijn van het leven staan niet omschreven in de kerndoelen. De tijdlijn is bedoeld om inzicht te geven in processen. Daarbij is het verhaal van de evolutie belangrijk en niet zozeer de jaartallen.
|
Tijdlijn van de Vaderlandse geschiedenis
De tien tijdvakken zijn wel opgenomen in de kerndoelen. Deze moeten wel aangeboden worden.
|
Foto: Nienhuis Montessori
Omgaan met tijd
Naast het aanleren van begrippen die met tijd te maken hebben is omgaan met tijd een ander aspect.
Daarbij komen vaardigheden als plannen, uitvoeren, taakgerichtheid naar voren. Hiernaast kunt u enkele tips vinden. |
Dagritmekaarten
|